1.اسناد و دستورالعملها :
1.1 اسناد مربوط به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی و نحوه اتصال به سامانه مودیان از چه طریق قابل دسترس است؟
تمامی اسناد در خصوص قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانintamedia.ir بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط، قابل بهرهبرداری میباشد. مودیان محترم مالیاتی پس از مطالعه اسناد مربوطه در صورت ابهام میتوانند، با شماره 1526 تماس حاصل نمایند.
2. اظهارنامه پیشفرض مالیات بر ارزش افزوده (ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان):
2-1. تکلیف صورتحسابهای الکترونیکی که در سامانه مودیان ثبت نشده است چیست؟
در اجرای ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مبنی بر اینکه “تا پایان سال 1403 صورتحسابهایی که در سامانه مودیان صادر نشده است، قابل قبول میباشد.” لیکن با توجه به اینکه تکلیف صدور صورتحساب الکترونیکی با فروشنده میباشد؛ در این خصوص مطابق قانون فروشنده مشمول جرائم تعیین شده میشود و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان سال 1403 با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مودیان اقدام کند.
2-2. آیا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پیشفرض توسط سازمان تهیه میشود؟
بله. سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس صورتحسابهای صادره در سامانه مودیان نسبت به تهیه اظهارنامه دوره مالیاتی مربوطه اقدام و اظهارنامه مزبور را از طریق کارپوشه در دسترس مودیان محترم قرار خواهد داد.
2-3. تکلیف مودی در خصوص اظهارنامه پیشفرض تهیه شده توسط سازمان چیست؟
مودی یک ماه پس از پایان هر دوره فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروشهایی که صورتحسابهای آنها در سامانه مودیان صادر نشده است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مودیان به سازمان مسترد نماید. صورتحسابهای الکترونیکی با رعایت ماده (9) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مورد تأیید بوده و قابل رسیدگی نمیباشد.
2-4. مهلت زمانی مودی برای ویرایش، تکمیل و استرداد اظهارنامه پیشفرض چقدر است؟
نکته حائز اهمیت این است که مودیان میبایست نسبت به ثبت و ارسال تمامی صورتحسابهای الکترونیکی خود در سامانه مودیان اقدام نمایند و در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی خرید نیز واکنش نشان دهند. این اطلاعات به صورت سیستمی به اظهارنامه مودی منتقل میشود. مطابق ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان، یک ماه پس از پایان هر دوره مودیان فرصت دارند تا با ثبت خریدها و فروشهایی که صورتحسابهای آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه تهیه شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد و نسبت به پرداخت مالیات و عوارض متعلق اقدام نمایند.
2-5. کدام یک از مودیان ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پیشفرض از طرف سازمان هستند؟
اظهارنامه پیشفرض برای کلیه مودیان فراخوان شده مالیات ارزش افزوده خواهد بود. لذا اگر فردی مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده است؛ اما نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه ثبت نام سازمان امور مالیاتی کشور اقدامی نکرده است، میبایست ظرف مهلت مقرر نسبت به تکمیل آن اقدام نماید.
.
2-6. آیا اشخاصی که مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نشدند؛ اما براساس قانون ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، تکلیفی بابت تکمیل اظهارنامه پیشفرض مالیات بر ارزش افزوده دارند؟
اشخاصی که مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نشدهاند؛ الزامی به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان ندارند.
2-7. مودیان جهت تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده میبایست چه اقداماتی انجام دهند؟
کلیه اشخاص فراخوان مالیات بر ارزش افزوده، چه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی باشند و چه نباشند، مکلف هستند تا پایان فروردین ماه 1403 از طریق کارپوشه اختصاصی خودشان مراجعه کنند و اظهارنامههای خود را اصلاح، تکمیل و مسترد نمایند. سازمان امور مالیاتی برای همه مودیان کارپوشه تخصیص داده است. در صفحه اول کارپوشه هر مودی این امکان وجود دارد تا مودیان بتوانند وارد جداول اظهارنامه شوند. لازم به ذکر است که مودیان پیش از تسلیم اظهارنامه حتماً وارد کارپوشه خود شوند و مطمئن شوند که کلیه صورتحسابهای فروش آنها در کارپوشه قرار گرفته است. از طرف دیگر، میبایست نسبت به تمام صورتحسابهای فروشی که سایر مودیان صادر کردند و در قالب خرید برای آنها ثبت شده است، واکنش نشان دهند. به این ترتیب اطلاعات صورتحسابها به صورت سیستمی در اظهارنامه درج میشود.
2-8.چرا فروشنده و خریدار میبایست نسبت به ثبت و یا تأیید صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان تسریع نماید؟
برای فروشنده: در حال حاضر با توجه به مهلت 21 روزه صدور تا ثبت صورتحسابهای الکترونیکی در سامانه مؤدیان، هر چه ثبت صورتحساب در سامانه دیرتر صورت گیرد؛ زمان برای تأیید و در نتیجه بهرهگیری از اعتبار خریدار کمتر خواهد بود. لذا ترغیب فروشنده جهت تسریع در ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، امری ضروری است.
برای خریدار: تأیید صورتحسابهای درج شده در کارپوشه خریدار، باعث میشود تا اعتبار این صورتحسابهای الکترونیکی برای خریدار با رعایت ماده (9) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تأیید بوده و قابل رسیدگی نباشد. بدیهی است، صورتحسابهای خارج از سامانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
9_2. مزایا و مواهب ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست؟
– صورتحسابهای الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان، با رعایت ماده (9) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمیباشند. بدیهی است صورتحسابهای خارج از سامانه، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
– فروشنده پس از ثبت صورتحسابهای فروش، با اطمینان بیشتری میتواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید، لذا تسریع در ثبت صورتحسابهای الکترونیکی در سامانه مودیان، امری ضروری است.
– با توجه به فرصت 21 روزه فوقالذکر و نیز مهلت 30 روزه خریدار برای واکنش به صورتحساب، اگر صورتحساب فروش صادره توسط فروشنده به صورت نسیه یا نقد/نسیه باشد و خریدار صورتحساب را تأیید نکند، فروش نقدی محسوب میشود. در صورت عدم تأیید صورتحساب در مهلت مقرر، فروشنده نه تنها به اندازه کل مبلغ صورتحساب، مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب خواهد شد بلکه به همین اندازه، از حد مجاز موضوع ماده (6) دوره جاری وی کسر خواهد شد. لذا ضروری است نسبت به ترغیب خریداران در خصوص تایید سریعتر صورتحسابهای فروش نسیه و نقد/نسیه اقدام شود.
– ضمنا در صورتی که فروشنده در نقش حقالعملکار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید، تا زمانی که ثبت در سامانه مودیان را به تأخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تأیید ننماید، فروش انجام شده به عنوان فروش حقالعملکار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حقالعملکار میشود، لذا ضروری است در ثبت صورتحسابهای فروش حقالعملکاری و ترغیب آمران برای واکنش سریعتر به آنها اقدام شود.
10_2.جدول (ه) اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بابت چیست؟
جدول «ه» به جداول اظهارنامه پیشفرض مالیات بر ارزش افزوده، برای دوره زمستان 1402 اضافه گردیده تا مودیان بتوانند پرداخت مالیات صورتحسابهای الکتر
ونیکی صادره که دارای ایراد هستند را تا مدت زمان اعلام شده توسط سازمان، به تعویق بیندازند و در ادامه با صدور و تایید صورتحسابهای ارجاعی (صورتحساب ابطالی، صورتحساب اصلاحی، صورتحساب برگشت از فروش) برای صورتحسابهای مشکلدار (صورتحسابهای تکراری، صورتحسابهای با مبالغ اشتباه، صورتحسابهای بدون حد مجاز فروش و …) در فصل بهار، آثار مالیاتی این دسته از صورتحسابها را رفع کنند.
لازم به ذکر است که امکان بخشودگی جرائم ماده (37) و بند ب ماده (36) قانون مالیات بر ارزش افزوده برای دوره زمستان 1402 در خصوص اشتباهات مودیان که شامل مصادیق عنوان شده در جدول (ه) است را فراهم کرده است.
نرم افزار واسط سامانه مؤدیان گارنت چگونه به شما در ارسال صورت حساب به سامانه مؤدیان کمک می کند؟
نرمافزارهای واسط مختلفی به بازار عرضه شدهاند که از جمله آنها میتوان به نرمافزار واسط سامانه مودیان گارنت اشاره کرد. این نرمافزار توسط تیم آوا اندیش رستا توسعه یافته و به دلیل تمرکز بر کیفیت و ارائه ویژگیهای منحصربهفرد، جایگاه ویژهای در میان کاربران پیدا کرده است. نرم افزار واسط سامانه مردیان گارنت با حذف پیچیدگی های سامانه مؤدیان به تمام کاربران با هر سطح دانش از سامانه مؤدیان این امکان را می دهد تا به راحتی صورت حساب های قروش خود را به سامانه مؤدیان ارسال و سپس آنها را مدیریت کنند.برای اطلاعات بیشتر درباره ی نرم افزار،به صفحه نرم افزار واسط سامانه مؤدیان گارنت مراجعه کنید