شناسه کالا/خدمت چیست؟ از چه مرجعی باید دریافت گردد؟
شناسه کالا/خدمت یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده میشود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/خدمت مرتبط الزامی است. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائهدهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشند. کلیه شناسههای کالا/خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffed.tav.gov.ir قابل دریافت است.
درصورتی که به هر دلیل امکان اخذ شناسه کالا/خدمت برای مودیان فراهم نباشد، چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟
مبنای اخذ شناسه کالا/خدمت در درگاه stuffed.tav.gov.ir میباشد. جزئیات آن در فایل راهنمای “شناسه کالا و خدمات” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
مراحل دریافت شناسه کالا/خدمت از وزارت صمت چیست؟
تولیدکنندگان/واردکنندگان کالا میبایست از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir و همچنین ارائهدهندگان خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران به نشانی 1-gs.portal.org.ir نسبت به اخذ شناسه کالا/خدمت اقدام نمایند. متولیان امر در وزارت صمت میبایست شناسههای تولید شده را جهت بارگذاری در سامانه مدیریت شناسه کالا/خدمت به نشانیkalaid.tav.gov.ir به این مرکز ارسال نمایند. پس از تعیین مشمولیت و تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده، شناسهها در سامانه شناسه کالا/خدمت به نشانی stuffed.tav.gov.ir بارگذاری میگردد. در انتها جهت بهرهبرداری مودیان به منظور صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال به سامانه مودیان، میبایست شناسههای موجود در بانک اطلاعاتی سامانه فوقالذکر به صورت روزانه در بانک اطلاعاتی سامانه مودیان درج گردد. شایان ذکر است، مودیان میتوانند تا زمان بارگذاری شناسههای اختصاصی کالا/خدمت در سامانه stuffed.tav.gov.ir ، جهت صدور صورتحساب الکترونیکی، از شناسههای عمومی کالا/خدمت مرتبط در سامانه مذکور استفاده نمایند.
راهنمای دریافت شناسه کالا/خدمات جدید در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، قسمت آییننامهها، دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط بارگذاری گردیده است. همچنین جهت دریافت فهرست شناسه کالا/خدمات موجود به نشانی stuffed.tav.gov.ir که به صورت روزانه بهروزرسانی میشود، مراجعه نمایید.
آیا امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
در خصوص شناسه کالا/خدمت عمومی، امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؛ لیکن در خصوص استفاده از شناسه کالا/خدمت اختصاصی، چنین امکانی وجود ندارد و در هر صورتحساب الکترونیکی، در هر ردیف صرفاً از یک شناسه کالا/خدمت اختصاصی میتوان استفاده نمود.
چرا با وجود اخذ شناسه کالا/خدمت اختصاصی از وزارت صمت، امکان رویت آن در سایت stuffed.tav.gov.ir وجود ندارد؟
بعد از اتمام فرآیند نرخگذاری، مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده، شناسه کالا/خدمت اختصاصی دریافتی از وزارت صمت در سامانه قابل رویت بوده و در سایت stuffed.tav.gov.ir بارگذاری خواهد شد.
آیا امکان استعلام و دریافت تناظر شناسه کالا/خدمت با شناسه GTIN وجود دارد؟
بله. نظر به اجباری بودن شناسه کالا/خدمات در صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان محترم مالیاتی در صورت تمایل به استفاده از شناسههای GTIN، امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی به آدرس portal.gs1-ir.org/home/services فراهم شده است.
در صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات از چه شناسه کالا/خدمت میبایست استفاده کرد؟
جهت صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات میبایست از همان شناسه کالا/خدمت موجود در سایت stuffed.tav.gov.ir استفاده نمود. لیکن با عنایت به اینکه در الگوی صادرات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مطابق با نرخ درج شده در سایت مذکور اعتبارسنجی نمیگردد، لذا ضروری است در صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده صفر ثبت گردد.
آیا میتوان در صورتحساب الکترونیکی نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به صفر (0) تغییر داد؟
مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، فقط در دو صورت این امکان وجود دارد:
در صورتی که مودی در سامانه ثبتنام my.tav.gov.ir به عنوان مودی غیر مشمول مالیات بر ارزش افزوده شناخته شود.
در الگوی صادرات.
در این صورت، این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آنها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا/خدمات مندرج در سامانهstuffed.tav.gov.ir با امکان تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صفر استفاده نمایند.
آیا امکان استفاده از واحدهای اندازهگیری متفاوت نسبت به یک شناسه کالا/خدمت وجود دارد؟
بله. لازم به ذکر است که مطابق با سند “دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی”، واحد اندازهگیری از فیلدهای اختیاری است و در صورت پر کردن این فیلد میبایست دقیقاً منطبق با سند واحدهای اندازهگیری کالا/خدمت که در سایت intamadia.ir بارگذاری گردیده باشد.
نرم افزار واسط سامانه مؤدیان گارنت چگونه به شما در ارسال صورت حساب به سامانه مؤدیان کمک می کند؟
نرمافزارهای واسط مختلفی به بازار عرضه شدهاند که از جمله آنها میتوان به نرمافزار واسط سامانه مودیان گارنت اشاره کرد. این نرمافزار توسط تیم آوا اندیش رستا توسعه یافته و به دلیل تمرکز بر کیفیت و ارائه ویژگیهای منحصربهفرد، جایگاه ویژهای در میان کاربران پیدا کرده است. نرم افزار واسط سامانه مردیان گارنت با حذف پیچیدگی های سامانه مؤدیان به تمام کاربران با هر سطح دانش از سامانه مؤدیان این امکان را می دهد تا به راحتی صورت حساب های قروش خود را به سامانه مؤدیان ارسال و سپس آنها را مدیریت کنند.برای اطلاعات بیشتر درباره ی نرم افزار،به صفحه نرم افزار واسط سامانه مؤدیان گارنت مراجعه کنید.